Wednesday, January 15, 2014

Zwarte Piet Spel gevonden!

Het doosje!
Sommige spelletjes koop ik puur vanwege de mooie, nostalgische plaatjes.

Vandaag vond ik bij de Keerkring in Varsseveld een prachtig Zwarte Piet kaartspel! Het kostte 1 euro.

Zwarte Piet kaartspel


Het Zwarte Piet kaartspel bestaat uit 31 kaarten. Dertig kaarten van het Zwarte Piet kaartspel vormen paren. De 31ste kaart is de Zwarte Piet. En die moet je juist níét hebben. Want wie aan het eind van het Zwarte Piet kaartspel met de Zwarte Piet achter blijft heeft verloren.

Het gezegde: 'Hij heeft de Zwarte Piet!' in de betekenis van: 'Hij krijgt de schuld' komt van dit spel!

Op Catawiki vind je een hele pagina met Zwarte Piet kaarspellen. De oudste daar dateert uit 1900.

Alle kaarten van het spel. Helemaal compleet.


Spelregel Zwarte Piet kaartspel


Anders dan bij kwartetten hoef je hier niet 4 maar 2 kaarten bij elkaar te verzamelen. En in plaats van een kaart te vragen, trek je er eentje bij je buurman of buurvrouw. Is het een match met één van je eigen kaarten? Dan leg je het paar voor je op tafel. Anders houd je de kaart.

Het spel eindigt als er één kaart over is. Degene die de Zwarte Piet heeft verliest!

Zwarte Piet no. 0001 van Jumbo

Dit Zwarte Piet kaartspel werd uitgegeven door Jumbo. Het logo is een rood olifantje. Het olifantje staat symbool voor speelgoed dat zo sterk is dat er nog een olifant op kan gaan staan! En dan blijft het nóg heel.

En dag ik nu Zwarte Pieten met mijn zoon Piet!

Bekijk ook dit andere, 'foute' Zwarte pieten spel.

2 comments:

  1. Supermooi spel!! Enne.. ik heb ook een kringloopblogje! Voel je welkom! ;-)

    http://aliceintheappletree.blogspot.nl/ Groetjes Alice

    ReplyDelete
  2. Oh wat leuk, wij hadden dit spel vroeger herinner ik me!

    ReplyDelete