Tuesday, September 25, 2012

Vloerkleden die in de was kunnen

Aan het eind van de winter van 2012 kocht ik bij de kringloop twee kleden, die ik mooi vond voor een winterse en warme sfeer. Maar omdat de lente al aanklopte had ik ze eerst maar eens in de kast opgeborgen. Nu het sinds vrijdag 21 september officieel herfst is, rook ik mijn kans! Afgelopen weekend heb ik mijn woonkamer in herfststijl gebracht.

Ik weet niet of het nou vloerkleden zijn, of hele dikke tafekleden, maar ik vind ze mooi als vloerkleed. En het fijnste vind ik dat ik ze in de wasmachine kan doen. Ik vind kleden op een gegeven moment altijd zo vies aanvoelen namelijk. En stofzuigen helpt dan onvoldoende voor mijn gevoel. Daarom geef ik de voorkeur aan vloerkleden die in de was kunnen.

Ze kostten me 7,50 per stuk, en ik vind het het heel gezellig staan. Hier onder een foto van mijn aanwinsten.

Heb jij een vloerkleed in je woonkamer?
En hoe houd je die schoon?


18 comments:

  1. Vloerkleden staan erg wrm en het zijn mooie herfstleuren idd...zelf heb ik er geen, mede wegens het wasdilemma in combi met kinders en huisdieren.

    ReplyDelete
  2. Ik heb in de kamer ook een vloerkleed, vind het ook lekker voelen. Ik maak hem altijd schoon met de stofzuiger op superstand en dan de borstels uit. Je wilt niet weten wat je er dan uit kunt halen...

    ReplyDelete
  3. O, en ik ontmoedig met schoenen aan in huis lopen ook erg, dus dat scheelt misschien ook wel aan vuil.

    ReplyDelete
  4. Ik heb ook een vloerkleed, ik heb er zelfs twee maar de ene staat in de kelder helemaal ingepakt na een vlooienplaag.
    Ik vind het heerlijk warm aan de voeten!

    ReplyDelete
  5. Ik heb geen vloerkleed, wel gehad. Deze borstelde ik eens in de zoveel tijd met half water- half schoonmaakazijn. Daar fleurde het kleed altijd weer van op.
    Die rechtse vind ik erg mooi, kwa kleur en vorm.

    ReplyDelete
  6. Vlijtig met zuinigheidSeptember 25, 2012 at 2:20 AM

    Mijn ex-schoonmoeder maakte zulk soort kleden altijd schoon met azijn. Dan blijft de kleur mooi. Azijn is een natuurproduct en brengt geen schade aan de kleden. Echter wel even proberen in een hoekje. Daarna mooi opborstelen.

    ReplyDelete
  7. Ik heb in de woonkamer een vloerkleed liggen en in mijn slaapkamer zelfs twee. Die in de woonkamer stofzuig ik zeker elke twee a drie dagen ivm twee konijnen en een kat in huis. De dieren komen niet in mijn slaapkamer. Ik loop nooit op schoenen in huis, scheelt een boel viezigheid. Het schijnt je vloerkleed op te frissen als je die een tijdje ondersteboven in de sneeuw laat liggen. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar het schijnt te helpen. Mijn kleden kunnen trouwens niet in de was.

    ReplyDelete
  8. Een Groen vloerkleed hebben we onder de salontafel liggen. Hoogpolig en alles verdwijnt erin. eens per maand gaat het ding naar buiten en schudden we hem extra uit, want met de stofzuiger gaat niet alles mee. We hebben 'm nog niet hoeven reinigen, maar eerder deed ik dat met een stoomreiniger.

    ReplyDelete
  9. Oh ja! De ouderwetse mattenklopper zou die beter helpen dan een stofzuiger?

    ReplyDelete
  10. Ik heb geen vloerkleden, maar heb wel eens gehoord dat je ze bij de winterdag een aantal uren met de goede kant op de sneeuw moet leggen, dan zou alle vuil eruit trekken....(moet er natuurlijk wel sneeuw komen..haha)

    ReplyDelete
  11. Volgens mijn tante Marietje wel!

    ReplyDelete
  12. Janny, dat verhaal heb ik ook gehoord. Het klinkt goed, maar is sneeuw wel zo schoon? Ik ben toch maar blij dat ik mijn kleden gewoon in de wasmachine kan kwakken.

    ReplyDelete
  13. Hoi huisvlijt,

    Het ronde kleed lijkt inderdaad op een desso tafelkleed uit de jaren 70 (zelfs het patroon komt mij bekend voor.

    En ja je kan vloerkleden met water en azijn goed schoon krijgen en de kleuren knappen dan weer op.

    Ook kan je een vloerkleed met de goede kant op de sneeuw leggen, daar knappen ze ook ontzettend van op.
    Nadat je het kleed uit de sneeuw gehaald hebt zie je pas hoe vies het was (die viezigheid zit dan in de sneeuw)

    groetjes,
    Ria.

    ReplyDelete
  14. Hoi Ria,
    grappig dat je het herkent! En wat is een 'desso' tafelkleed> Is dat een merk, of bepaalde stijl?

    ReplyDelete
  15. Hallo vlijtigliesje,

    Na er even over nagedacht te hebben weet ik al waar ik het ronde dessokleed van herken,mijn moeder had zo n kleed op de eettafel in de kamer. (hetzelfde motief dus)
    de naam desso is een merknaam, die kleden werden veel gebruikt in de jaren 70
    trouwens die kleden waren best prijzig zo ongeveer 70 gulden (ook afhankelijk van de maat er waren ronde en vierkante kleden en ook nog langwerpige)

    groetjes, Ria.

    ReplyDelete
  16. Wij hebben altijd een kleed liggen, ik vind het te kaal zonder.
    1x per jaar als het een paar dagen erg mooi/zonnig weer is hangen we het kleed buiten op, kloppen alle losse rommel eruit en spuiten hem dan schoon met de hogedrukreiniger. Werkt prima.

    Groetjes Yvonne

    ReplyDelete
  17. Dat is inderdaad nog best duur, 70 gulden! Dan heb ik er helemaal een mooi koopje aan. Leuk om het verhaal te horen. Nu weet ik dat ik een kleed van Desso heb@

    ReplyDelete
  18. De tip van Janny de Roo ken ik ook en heb ik succesvol toegepast. Maar toevallig werd in de aflevering van Wartime Farm van gisteren (BBC) verteld dat zeepkruid heel geschikt is voor tere weefsels, zozeer zelfs dat antieke wandkleden en dergelijke daarmee worden gereinigd. Dus wie twijfelt hoe haar dierbare textiel moet worden schoongemaakt, heeft goede kans dat zeepkruid zonder gevaar kan worden toegepast.

    ReplyDelete