Sunday, July 27, 2014

Kom er maar eens achter, Sio spel nr. 105

De junior versie van Kom er maar eens achter had ik inmiddels gevonden.

Maar afgelopen woensdag stond hij ineens in de kast bij kringloopwinkeltje De Keerkring:

de grotere versie van Kom er maar eens achter! Het spel uit mijn jeugd!

Kom er maar eens achter


Kom er maar eens achter bestaat uit 120 kaartjes. Kom er maar eens achter is een memoryspel, waarbij het doel is zoveel mogelijk paren te verzamelen.

In de doos staat 'Made in Holland by Sio, all rights reserved.' Ook staat de gebruiksaanwijzing en spelregels in de deksel gedrukt. Dat vind ik handig, want gebruiksaanwijzingen raak ik toch altijd maar kwijt!

Kom er maar eens achter: de doos


Hier is de doos:

De kaartjes:

Er mist 1 kaartje! De schelp is alleen

Mijn favoriete plaatjes uit mijn kindertijd


Om 'het clowntje ' kregen mijn zusjes en ik altijd ruzie.
En om deze ook. Die wilden we alledrie hebben!
Ik vind het superleuk dat ik het spel uiteindelijk toch nog gevonden heb. En ik betaalde er maar 50 cent voor.

Sio spellen


Ik ben zo benieuwd naar de tekenaar/fotograaf van de plaatjes van de kaarten van Kom er maar eens achter. Maar het is me nog niet gelukt zijn of haar naam te achterhalen.

Wel vond ik op wikipedia informatie over Sio spellen. Het blijkt dat in 1984 definitief een einde kwam aan deze uitgeverij. Rokus van Blokland (1926) en zijn vrouw Corry van Blokland-Mobach ontwierpen de spellen voor Sio, dus misschien maakten zij de kaartjes wel.

Lees ook: Kringlopen

6 comments:

  1. oh fantastisch, dat speelden wij vroeger ook altijd thuis, op een grote eettafel met een groot plastic zeil, omdat mijn moeder dan ook altijd doppindas kocht en we die gewoon van de tafel mochten eten en de doppen gewoon op tafel konden laten liggen , knoeien geen probleem, wat een geweldig fijne herinnering roep je hier op.

    ReplyDelete
  2. Wij hebben het spel ook! Laatst heb ik hetzelfde spel ook in een kringloopwinkel gekocht en naar mijn oudste dochter in Australiƫ gestuurd.

    ReplyDelete
  3. Ja ook wij hadden het spel thuis met deze plaatjes.
    Vorig jaar kwam ik het ook tegen en heb ik het gekocht maar weet niet meer wat ik betaald heb, ik denk 1,50€.
    Weet je wat ik altijd doet, de spelregels aan de binnenkant van het deksel met plakband plakken.


    Groet van Hilda

    ReplyDelete
  4. Dat is inderdaad een handige manier om altijd de gebruiksaanwijzing te hebben. In dit spel stonden de spelregels in de deksel gedrukt!

    ReplyDelete
  5. de kaartjes zijn getekend door Paul Wistler schilder in Doesburg geb: 1938 gestorven in 1974.

    ReplyDelete
  6. Ook ik heb de uitgave van deze memory maar dan nr 106. Gewoon ooit eens meegenomen van thuis. Ik ben nu oma en speel dit met mijn kleindochter.

    ReplyDelete